Hieronder vindt u antwoorden op de vragen die we het meest krijgen. Staat uw vraag er niet bij? Dan vindt u verderop op de pagina ons telefoonnummer en een contactformulier.
Huurbevriezing voor huurders in de sociale sector?
In de Voorjaarsnota staat dat het kabinet de huur in de sociale sector voor 2025 en 2026 wil bevriezen. Dat betekent dan: géén huurverhoging. Toch hebben sommige huurders een brief gekregen over een huurverhoging per 1 juli 2025. Veel mensen bellen ons daarom met vragen.
Goed om te weten: wij kunnen u nog niet vertellen of de huurbevriezing doorgaat en voor wie dat zou gelden.
In dit nieuwsbericht leest u waarom u misschien een huurverhogingsbrief heeft gekregen en wat de Huurcommissie hierin doet. Als er nieuws is over de kabinetsplannen, dan leest u dat op de website van de Rijksoverheid.
over onderhoud en gebreken aan de woning
U moet het probleem eerst melden bij uw verhuurder. Is het probleem na 6 weken niet opgelost? Dan kunt u de Huurcommissie misschien vragen om de zaak te beoordelen.
Meer informatie over wat u kunt doen bij problemen met onderhoud en gebreken:
NB Op dit moment is in het nieuws dat het kabinet de huur in de sociale sector voor 2025 en 2026 wil bevriezen. Dat betekent: géén huurverhoging in die jaren. Toch hebben sommige huurders een brief gekregen over een huurverhoging per 1 juli 2025. Dat zorgt voor vragen. Maar wij u helaas nog niet vertellen of de huurverhoging doorgaat. In dit nieuwsbericht leest u meer over de huurverhogingsbrieven en wat de Huurcommissie hierin doet.
Als u een sociale huurwoning heeft, dan mag de huur vanaf 1 juli met maximaal 5% omhoog. Dat geldt niet als de plannen voor huurbevriezing doorgaan, maar dat is op dit moment nog niet zeker.
Is uw kale huur lager dan € 350, heeft u een hoger inkomen of heeft u een woning in de middensector of de vrije sector? Dan gelden er andere regels.
Denkt u dat de huurprijs niet klopt? Doe dan de Huurprijscheck.
Doe de Huurprijscheck. Daarmee ontdekt u hoeveel punten uw huurwoning of kamer heeft, wat de maximale kale huurprijs is in de sociale of middensector. En wat u kunt doen als uw verhuurder te veel huur vraagt.
Huurt u in de vrije sector? Dan geldt er geen maximale huurprijs.
Dat kan alleen als er een heel goede reden voor is. En alleen per telefoon. Bel met ons klantcontactcentrum op 088 - 1 600 300.
overige vragen
Bij de volgende vragen kan de Huurcommissie u niet helpen, maar het Juridisch Loket vaak wel:
wat uw rechten zijn als uw huurcontract wordt opgezegd;
wat uw rechten en plichten zijn als medebewoner of medehuurder;
hoe u uw huur opzegt;
wat u kunt doen bij (buren-) overlast;
hoe u uw woning oplevert als uw huurcontract stopt;
wat uw rechten zijn bij renovatie van uw huurwoning;
of u recht hebt op een verhuiskostenvergoeding van uw verhuurder;
of u bemiddelingkosten moet betalen bij een huurwoning of kamer;
wie de huurwoning krijgt als u niet meer samenwoont;
of u na het overlijden van de huurder in de huurwoning kunt blijven;
wat uw rechten zijn als onderhuurder;
welke regels er gelden bij woningruil;
de betaalde borg en het terugvragen daarvan bij uw verhuurder;
een deurwaarder of als uw verhuurder een incassoburau heeft ingeschakeld;
gebreken aan uw vrijesectorhuurwoning en als u geen goedkeuring krijgt van uw verhuurder om de Huurcommissie in te schakelen.
Heeft u dit soort vragen? Ga dan naar de website van het Juridisch Loket, daar vindt u veel informatie. Voor mensen met een lager inkomen biedt het juridisch Loket ook gratis persoonlijke hulp.
Heeft u vragen over de huurtoeslag (huursubsidie), dan kunt u terecht bij de Belastingdienst.
Dat kan natuurlijk. De Huurcommissie doet er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Dan horen we dat graag van u.
If you have any questions regarding rent, please use the form below.
Heeft u een andere vraag? Bel 088 - 1 600 300
Ons klantcontactcentrum is open op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur.
Let op: het kan erg druk zijn aan de telefoon
Veel mensen bellen ons over de jaarlijkse huurverhoging en de kabinetsplannen om de huurprijs in de sociale sector te bevriezen. Daardoor kan het wat langer duren voordat u iemand aan de lijn krijgt of dat u helemaal geen contact krijgt. We proberen u dan later terug te bellen. Onze excuses voor het ongemak.