Hieronder vindt u antwoorden op de vragen die we het meest krijgen. Staat uw vraag er niet bij? Dan vindt u verderop op de pagina ons telefoonnummer en een contactformulier.
over onderhoud en gebreken aan de woning
U moet het probleem eerst melden bij uw verhuurder. Is het probleem na 6 weken niet opgelost? Dan kunt u de Huurcommissie misschien vragen om de zaak te beoordelen.
Meer informatie over wat u kunt doen bij problemen met onderhoud en gebreken:
Als u een sociale huurwoning heeft, dan mag de huur vanaf 1 juli met maximaal 5% omhoog. Is uw kale huur lager dan € 350, heeft u een hoger inkomen of heeft u een woning in de middensector of de vrije sector? Dan gelden er andere regels.
Doe de Huurprijscheck. Daarmee ontdekt u hoeveel punten uw huurwoning of kamer heeft, wat de maximale kale huurprijs is in de sociale of middensector. En wat u kunt doen als uw verhuurder te veel huur vraagt.
Huurt u in de vrije sector? Dan geldt er geen maximale huurprijs.
Dat kan alleen als er een heel goede reden voor is. En alleen per telefoon. Bel met ons klantcontactcentrum op 088 - 1 600 300.
overige vragen
Bij de volgende vragen kan de Huurcommissie u niet helpen, maar het Juridisch Loket vaak wel:
wat uw rechten zijn als uw huurcontract wordt opgezegd;
wat uw rechten en plichten zijn als medebewoner of medehuurder;
hoe u uw huur opzegt;
wat u kunt doen bij (buren-) overlast;
hoe u uw woning oplevert als uw huurcontract stopt;
wat uw rechten zijn bij renovatie van uw huurwoning;
of u recht hebt op een verhuiskostenvergoeding van uw verhuurder;
of u bemiddelingkosten moet betalen bij een huurwoning of kamer;
wie de huurwoning krijgt als u niet meer samenwoont;
of u na het overlijden van de huurder in de huurwoning kunt blijven;
wat uw rechten zijn als onderhuurder;
welke regels er gelden bij woningruil;
de betaalde borg en het terugvragen daarvan bij uw verhuurder;
een deurwaarder of als uw verhuurder een incassoburau heeft ingeschakeld;
gebreken aan uw vrijesectorhuurwoning en als u geen goedkeuring krijgt van uw verhuurder om de Huurcommissie in te schakelen.
Heeft u dit soort vragen? Ga dan naar de website van het Juridisch Loket, daar vindt u veel informatie. Voor mensen met een lager inkomen biedt het juridisch Loket ook gratis persoonlijke hulp.
Heeft u vragen over de huurtoeslag (huursubsidie), dan kunt u terecht bij de Belastingdienst.
Dat kan natuurlijk. De Huurcommissie doet er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Dan horen we dat graag van u.
If you have any questions regarding rent, please use the form below.
Heeft u een andere vraag? Bel 088 - 1 600 300
Ons klantcontactcentrum is open op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur.
Let op: het kan erg druk zijn aan de telefoon
Veel mensen bellen ons over de jaarlijkse huurverhoging. Daardoor kan het wat langer duren voordat u iemand aan de lijn krijgt of u krijgt helemaal geen contact. Wij vragen u dan om het later nog eens te proberen. Onze excuses voor het ongemak.
U kunt uw vraag ook stellen via het contactformulier hieronder.